Що таке природна історія?

Опубликованно 05.09.2018 08:54

Що таке природна історія?

Природна історія охоплює наукові дослідження, але не обмежується ними. Вона передбачає систематичне вивчення будь-якої категорії природних об'єктів або організмів. Таким чином, вона сходить до спостережень за природою в античні часи, середньовічним натурфилософам через натуралістів європейського ренесансу до сучасної вченим. Природна історія в наші дні – це крос-дисциплінарна область знань, яка включає в себе безліч дисциплін, таких як геобиология, палеоботаніка і т. д.

Античність

Античність подарувала нам перших у світі справжніх учених. Історія природної науки починається з Аристотеля та інших стародавніх філософів, які аналізували різноманітність природного світу. Втім, їх дослідження були зав'язані і на містику і філософію, не маючи єдиної системи.

"Природна історія" Плінія Старшого була першим твором, що охопила все, що можна було знайти в світі, включаючи живі істоти, геологію, астрономію, технологію, мистецтво і людство як таке.

"De Materia Medica" була написана між 50 і 70 роками нашої ери Діоскоридом, римським лікарем грецького походження. Ця книга користувалася популярністю понад 1500 років, поки від неї не відмовилися в епоху Відродження, зробивши її однією з найбільш тривалих (актуальності) книг по природної історії.

Від древніх греків до роботи Карла Ліннея та інших натуралістів 18 століття основним поняттям цієї дисципліни була Велика ланцюг буття, розташування мінералів, плодів, більш примітивних форм тварин і більш складних форм життя в лінійному масштабі, як частина процесу, що йде до досконалості, кульмінацією якого є наш вид. Ця ідея стала свого роду провісником дарвінівської теорії еволюції.

Середньовіччя та Ренесанс

Значення англійського терміна natural history ("природна історія", калька з латинського виразу historia naturalis) з часом звузилася; в той час як, навпаки, значення спорідненого терміна "nature" ("природа") розширилося. Те ж саме стосується і російської мови. У російській мові терміни "природна історія" і "природознавство", спочатку були синонімами, з часом були розділені.

Знання терміна почало змінюватися в часи Ренесансу. В давнину «природна історія» охоплювала практично все, пов'язане з природою, або використовувала матеріали, створені з природи. Для прикладу можна привести енциклопедію Плінія Старшого, опубліковану близько 77 по 79 р. н. е., яка охоплює астрономію, географію, людей і їх технології, медицину і забобони, а також тварин і рослин.

Середньовічні європейські вчені вважали, що знання мають два основних розділи: гуманітарні науки, насамперед те, що зараз відомо як філософія і схоластика) і теологія, а наука вивчається в основному за допомогою текстів, а не спостереження або експерименту.

Природна історія була в основному популярна у Середньовічній Європі, хоча в арабському і східному світі вона розвивалася набагато більш швидкими темпами. З тринадцятого століття роботи Аристотеля були досить жорстко адаптовані до християнської філософії, зокрема Фомою Аквінським, склавши основу природного богослов'я. В епоху Відродження вчені (особливо травники і гуманісти) повернулися до безпосереднього спостереження за рослинами і тваринами, і багато почали накопичувати великі колекції екзотичних зразків і незвичайних монстрів , але, як довела згодом природна історія, драконів, мантикор та інших міфічних створінь не існує. Поява ботаніки та відкриття Ліннея

Наука тих часів все ще продовжувала спиратися на класику. Але не однієї "Природній історії" Плінія жило тогочасне наукове співтовариство. Леонхарт Фукс був одним з трьох батьків-засновників ботаніки, разом з Отто Бранфелсом і Єронімом Боком. Іншими важливими вкладниками в цій області були Валеріус Кордус, Конрад Геснер (Historiae animalium), Фредерік Рюйш та Гаспар Баухин. Швидке зростання числа відомих живих організмів викликав безліч спроб класифікації та організації видів в таксономічні групи, кульмінацією яких стала система шведського натураліста Карла Ліннея.

Вивчення природи відродилося в епоху Відродження і швидко стало третьою гілкою академічних знань, яка сама поділена на описову природну історію і природну філософію, аналітичне дослідження природи. В сучасних умовах природна філософія приблизно відповідала сучасній фізиці і хімії, в той час як історія включала біологічні та геологічні науки. Вони були сильно пов'язані між собою.

Новий час

Природну історію заохочували практичні мотиви, такі як прагнення Ліннея поліпшити економічне становище Швеції. Точно так само Промислова революція спонукала розвиток геології, яка могла б допомогти знайти родовища корисних копалин.

Астроном Вільям Гершель теж був природним істориком. Замість роботи з рослинами або мінералами він працював із зірками. Він проводив час, будуючи телескопи, щоб побачити зірки, а після спостерігав за ними. У процесі він робив карти всіх зірок і записував все, що бачив (у той час як його сестра Кароліна займалася документуванням).

Союз біології та теології

Значний внесок в англійську природну історію внесли натуралісти – такі як Гілберт Уайт, Вільям Кірбі, Джон Джордж Вуд і Джон Рей, які писали про рослини, тварин та інших істот матері-природи. Багато з цих людей писали про природу, щоб вивести з своїх досліджень науково-богословський аргумент на користь існування або благості Бога. З головною науки – в престижну хобі

У Європі Нового часу сформувалися професійні дисципліни, такі як ботаніка, геологія, мікологія, палеонтологія, фізіологія і зоологія. Природна історія, раніше була головним предметом викладання професорсько-викладацького складу коледжів, все частіше презиралась вченими з більш спеціалізованої зайнятістю і ставилася до «аматорської» діяльності, а не до науки. У вікторіанської Шотландії вважалося, що її вивчення сприяло гарному психічному здоров'ю. Зокрема, у Великобританії та Сполучених Штатах це переросло в популярне хобі начебто аматорського вивчення птахів, метеликів, черепашок (малакологія / конхология), жуків і польових квітів. Розгалуження біології на безліч дисциплін

Між тим вчені намагалися визначити єдину дисципліну біології (хоча і з частковим успіхом, принаймні, до сучасного еволюційного синтезу). Тим не менш традиції природної історії продовжують грати роль у вивченні біології, особливо екології (вивчення природних систем за участю живих організмів і неорганічних компонентів біосфери Землі, які їх підтримують), етології (наукове дослідження поведінки тварин), а також еволюційної біології (вивчення відносин між життєвими формами протягом дуже тривалих періодів часу. Згодом зусиллями натуралістів-любителів і колекціонерів були створені перші тематичні музеї.

Три з найвидатніших англійських натуралістів дев'ятнадцятого століття – Генрі Уолтер Бейтс, Чарльз Дарвін і Альфред Рассел Уоллес – всі знали один одного. Кожен з них мандрував по світу, витрачаючи на це роки, збираючи тисячі примірників, багато з яких були новими для науки, і їх праці подарували науці передові знання про «віддалених» частинах світу: басейні Амазонки, Галапагоських островах і Малайському архіпелазі. І тим самим допомогли перетворити біологію з описової теорії в наукову практику. Національні музеї природної історії