Вулкан Тоба: історія найпотужнішого супервзрыва

Опубликованно 08.12.2017 15:28

Вулкан Тоба: історія найпотужнішого супервзрыва

Люди вважають себе всемогутніми. Вони повертають ріки назад, літають у космос і спускаються на дно океану. Але це всього лише ілюзія. Ми як і раніше залишаємося беззахисними перед особою природних катастроф. Останнім часом вчені все частіше говорять про це, пророкуючи повторне виверження вулканів Тоба і Йеллоустон. Чим це загрожує людству? До яких наслідків призвело виверження супервулканів десятки тисяч років тому? Прислухаємося до думки фахівців.

Що таке супервулкан?

Люди можуть тисячоліттями ходити по його поверхні і не підозрювати про це. Побачити супервулкан можна тільки з космосу. Він являє собою величезну западину (кальдеру), розташовану на стику літосферних плит. Якщо звичайний вулкан вивергається, то супервулканы вибухають. Цей процес можна порівняти з ударом дуже великого астероїда, що несе з собою смерть і найсильніші катаклізми.

На щастя, таке трапляється не часто. Одним з найбільших в історії був вибух вулкана Тоба, розташованого в Індонезії на острові Суматра. Візуально він непомітний, але його кальдера значна - 1775 кв. м. У воронці утворилося озеро Тоба - найбільше з озер вулканічного походження. В його середній частині розташувався острів Самосір. Кажуть, що він є відроджуються куполом. У 2004 році сейсмологи зафіксували зрушення острова внаслідок підземних тектонічних процесів. Офіційно вулкан є сплячим, але так було не завжди.Чому вимерли стародавні люди?

У 90-х роках минулого століття генетики зробили відкриття, яке стало шоком для всіх. У ДНК людей, що населяють різні куточки планети, знайшлося дуже багато схожості. Навіть у шимпанзе з різних популяцій відмінностей було більше в 4 рази. Звідси був зроблений висновок: всі ми пішли від однієї-двох тисяч кроманьйонців. Але чому так сталося? Куди поділися інші предки людей?

Зразки льодів Гренландії пояснили: на Землі настав черговий льодовиковий період. Шар попелу вулкана Тоба залишився в льодах, він передує етап похолодання. Інші сліди вибуху знаходять на дні Бенгальської затоки, Індії, Азії, Китаї, Африці. Все це дозволило вченим зробити висновок про надзвичайно потужного виверження вулкана Тоба 70 тисяч років тому.Мегаколоссальный вибух

При виверженні, за даними вчених, в атмосферу було викинуто від 28 до 30 тисяч кубічних кілометрів магми, 5 тисяч кубічних кілометра попелу. Вони досягли висоти 50 кілометрів, після чого осіли на площу, рівну половині Австралії. Сірка пролилася кислотними дощами, попіл перекрив сонячні промені, ставши причиною "вулканічної зими".

Найсильніший вибух не міг не спровокувати землетрусу і цунамі в різних куточках Землі. Все це тривало близько двох тижнів. Живі істоти в радіусі тисячі кілометрів загинули від вибухової хвилі, задухи і отруєння сірководнем. Але й у віддалених регіонах наслідки виявилися жахливими. Саме вулкан Тоба, на думку деяких вчених, винен у тому, що чисельність первісних людей різко скоротилася до 1-2 тисячі осіб. По суті, наш вид опинився перед серйозною загрозою вимирання.Ефект "пляшкового горлечка"

Вчені використовують цей термін для пояснення скорочення генофонду певного виду. Він відмінно підходить для опису того, що сталося з людством. В глибоку давнину популяція людей відрізнялася великим генетичним розмаїттям. Але потім під впливом зовнішніх обставин чисельність населення різко зменшилася до критичної кількості, що призвело до збіднення генофонду. Багато дослідників пов'язують це з вибухом вулкану Тоба.

Спори, наскільки сильно змінився клімат після нього, ведуться до цих пір. Хтось говорить про зниженні температур максимум на 3,5 градусів, інші вчені наполягають на істотне похолодання в обох півкулях. Цифри називаються страхітливі - від 10 до 18 градусів. Якщо останнім було правдою, зароджується людству довелося несолодко. Деякі фахівці пов'язують з тим періодом загибель неандертальців і перемогу над ними кроманьйонців, які вижили завдяки своєму розуму.

Втім, розкопки в сусідній з Індонезією Індії показують, що люди все ж таки вижили. Кам'яні знаряддя знаходять як до шару попелу вулкана Тоба, так і відразу після нього. В Африці в озері Малаві кількість вулканічних залишків занадто мало, температура тут падала не більше ніж на 1,5 градуса Цельсія.

Як би те ні було, але одного разу людство виявилося на порозі вимирання. Чи винен в цьому вулкан, астероїд, різке похолодання чи жорстока посуха? Залишається сподіватися, що природа буде милостива до нас, і подібне ніколи більше не повториться. А вулкан Тоба назавжди залишиться популярним місцем серед туристів, де можна відпочити на природі.

Категория: Студентам